سکوت نوپا در طول یادگیری زبان دوم: مشکل اغلب والدین مهاجر

بسیاری از والدین مهاجر گزارش می کنند که مدتی پس از شروع آموزش زبان دوم به کودک نوپا، گاهی زبان مادری خودشان، وی از حرف زدن دست می کشد و سکوت می کند. این سکوت که در پی استفاده از هر دو زبان رخ می دهد برای اغلب والدین ترسناک است. فشار وارد آمده از سوی اطرافیان و معلمان نیز اوضاع را پیچیده تر می کند. آنچه والدین باید بدانند این است که سکوت نوپا در طول یادگیری زبان دوم مسئله ای کاملا طبیعی است و در تقریبا بیشتر کودکان رخ می دهد.

گیج شده است؟

والدین باید مطمئن باشند که سکوت کودک در این دوره یه هیچ وجه نشانه گیج شدن کودک نیست و مشکلی در روند یادگیری وی پیش نیامده است. همه آنچه در این دوره رخ می دهد تمرین کردن کودک در خلوت خود است. در واقع سکوت نوپا در طول یادگیری زبان دوم به این دلیل رخ می دهد که کودک از عدم تسلط خود به یک یا هر دو زبان آگاه می شود. این سکوت به هیچ وجه به معنی دست کشیدن وی از یادگیری نیست. شاید او به تازگی صرفا با سر با شما ارتباط برقرار می کند، اما در درون دائما در حال تمرین و یادگیری است. اگر کمی دقت کنید حتی متوجه می شوید که در تنهایی به آهستگی جملاتی را با خود تکرار میکند.

راه حل هایی برای شکستن سکوت نوپا در طول یادگیری زبان دوم:

برخی از والدین در این دوره به قدری سردرگم می شوند که از استفاده از زبان مادری خود دست می کشند. همان طور که گفتیم این مورد کاملا طبیعی است. برای کمک به کودک نوپا می توانید توصیه های زیر را در دوره سکوت به کار بگیرید:

  • حتی در صورتی که کودک با سر و اشاره با شما صحبت می کند، صحبت کردن به زبان مادری را با وی قطع نکنید.
  • سعی کنید او را وارد گروه های کوچک دو تا سه نفره از کودکان هم سال کنید که همه به یک زبان صحبت می کنند.
  • از سوالات متنوع استفاده کنید. سوالاتی را به کار ببرید که او نتواند با سر به آنها پاسخ مثبت یا منفی بدهد.
  • سایر کودکان را نیز مرکز توجه مکالمات و سوالات خود قرار دهید.
  • برنامه زبانی خانواده خود را تغییر ندهید. اگر از روش یک والد-یک زبان یا هر روش دیگری استفاده می کردید، به آن ادامه دهید.
  • پاسخ های غیر کلامی او را بپذیرید و به او فشار وارد نکنید.
  • تلاش های جزئی او را تشویق کنید، اما اغراق نکنید. اگر سعی کرد چیزی بگوید یا جمله کوتاهی گفت، به او لبخند بزنید یا جمله او را تکرار کنید. بدین صورت خیال او از تایید دیگران راحت می شود.
  • از شعر، آواز و موسیقی استفاده کنید.
  • استفاده از بازی نقش نیز برای شکستن سکوت نوپا در طول یادگیری زبان دوم مفید است. اجازه دهید خودش یک عروسک انگشتی انتخاب کند و به جای او حرف بزند.

شما هم می توانید پیشنهادهای خود را برای گذر ساده تر از دوره سکوت نوپا در طول یادگیری زبان دوم با فارسیمیا در میان بگذارید.

منبع

multilingualparenting

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *