وظایف والدین مهاجر: ده کاری که برای آموزش زبان مادری به فرزند خود انجام می دهند

به عنوان پدر و مادر بهترین ها را برای فرزند خود می خواهید. همین موضوع بر نحوه زندگی و رفتار شما، از جمله انتخاب های شما از نوع غذا و لباس مدرسه تا محل زندگی، در تمام عمر تاثیر می گذارد. علاوه بر این وظایف والدین مهاجر در یک جنبه دیگر با سایر والدین متفاوت است: زبان مادری کودکان، حفظ و تقویت آن.

بیشتر حرف زدن:

تمام والدین دوست دارند با فرزند خود صمیمیت بیشتری داشته باشند، با هم بیشتر وقت بگذرانند و بیشتر حرف بزنند. اما والدین مهاجر به این امر اهمیت بیشتری می دهند. دغدغه های مهاجرت وقت زیادی از آنها می گیرد، اما این امر به معنی فراموش کردن وظایف والدین مهاجر نیست. میزان ورودی کودک از زبان مادری در تسلط وی به زبان اهمیت زیادی دارد. از همین رو والدین مهاجر به کمیت و کیفیت ورودی خود اهمیت بیشتری می دهند.

انتخاب دوره های تابستانی:

اگر به والدین فرصت انتخاب دوره های تابستانی را برای فرزند خود بدهند، اغلب دوره های آموزشی را انتخاب می کنند. برای والدین مهاجر این دوره ها ترجیحا دوره هایی است که زبان اقلیت را تقویت می کند. این دوره ها به خصوص برای خانواده هایی که امکان بازگشت به کشور خود را در زمان تعطیلات ندارند اهمیت بیشتری دارد.

دوستان فرزند:

والدین همیشه نگران دوستیابی فرزند خود هستند، اما وظایف والدین مهاجر در این مورد بسیار سنگین تر از والدین عادی است. اگر والدین عادی صرفا نگران روابط فرزند خود هستند، والدین مهاجر باید کسی را بیابند که هم به لحاظ تربیتی مشکلی برای فرزند آنها ایجاد نکند و هم به زبان مادری آنها مسلط باشد. وقتی به والدین مهاجر خبر می دهند که یک خانواده به تازگی از کشور آنها در نزدیکی ساکن شده اند، همه به این فکر می کنند که دوستی با آنها می تواند زبان مادری فرزندشان را تقویت کند.

برنامه های تلویزیونی:

تلویزیون و رسانه به بخش جدایی ناپذیر زندگی افراد تبدیل شده است. تقریبا هیچ بچه ای نیست که به برنامه های تلویزیونی یا بازی های کامپیوتری علاقه نداشته باشد. از وظایف والدین مهاجر انتخاب برنامه ای است که بالاخره شاید یک یا دو کلمه هم به فرزندشان در یادگیری زبان مادری کمک کند.

انتخاب مقصد تعطیلات:

خانواده های معمولی به فاکتورهایی نظیر امکانات تفریحی، آب و هوا و زیبایی های مقصد سفر توجه می کنند. اما برای خانواده های مهاجر چند زبانه که معمولا فرصت زیادی هم برای سفر ندارند، بازدید از خانواده در هر کجا جز اولویت ها قرار می گیرد. البته اغلب خانواده های مهاجر سعی می کنند که در طول سفر به فرزندشان خوش بگذرد. به هر حال آنها دوست دارند سال بعد هم فرزندشان به این سفر تمایل داشته باشد.

انتخاب اسباب بازی:

خرید اسباب بازی از وظایف هر والدینی است. اما این مورد در بین وظایف والدین مهاجر همواره بیشتر مورد تاکید قرار می گیرد. کودکان از طریق بازی بهتر فرا می گیرند. هنگامی که والدین مهاجر یک اسباب بازی می بینند که به زبان مادری انها شعر می خواند یا حرف می زند، بسیار خوشحال می شوند. پازل ها، بلوک های ساختمانی با حروف الفبا بر روی انها، کتاب های سه بعدی و چیزهایی از این دست اسباب بازی هایی هستند که در خانه هر والدین مهاجر که به یادگیری زبان مادری فرزند خود اهمیت می دهد دیده می شود.

خرید کتاب:

شاید والدین عادی تنها کتاب های جذاب برای فرزند خود می خرند. اما از وظایف والدین مهاجر خرید کتاب هایی است که در عین استفاده از زبان مادری فرهنگ وطن را نیز به خوبی منعکس کند. از همین رو شاید اغلب والدین مهاجر کتاب هایی را که نویسندگان بومی نوشته اند به کتاب های ترجمه شده از فرهنگ های دیگر ترجیح می دهند.

نگهداری مجلات قدیمی:

شاید شما مجله می خرید، آن را می خوانید و پس از مدتی دور می ریزید. اما والدین مهاجر چنین کاری نمی کنند. والدین مهاجر انها را نگه می دارند و از آنها به نحو مطلوب استفاده می کنند. مجلات قدیمی برای بازخوانی، یافتن کلمات جدید، یادگیری عبارات جدید، و بریدن کلمات از بین آنها بسیار مفید هستند.

فیلم گرفتن از پدر و مادر بزرگ:

در بین وظایف والدین مهاجر وظیفه آشنا کردن کودک با فرهنگ بومی خود از همه دشوارتر است. والدین مهاجر چنین فرصتی را از دست نمی دهند. آنها می دانند که فرزندشان چقدر می تواند از حرف زدن با افراد فامیل سود ببرد. آنها می دانند که فرزندشان باید زبان مادری را از افراد زیادی نظیر خاله، عمه، مادر و پدر بزرگ بشنود. به همین دلیل در هر فرصتی از فیلم گرفتن از والدین خود و تعریف داستان بهره می گیرند.

منبع

multilingualparenting

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *