نقش مادربزرگ و پدر بزرگ به عنوان حامیان زبان مادری در کودک دو زبانه

احتمالا به عنوان والدین کودکانی دو زبانه از اهمیت قرار گرفتن فرزند خود در معرض زبان های مختلف خبر دارید. این اهمیت در صورتی که در جامعه ای زندگی می کنید که زبان مادری شما در اقلیت است، حیاتی تر نیز می شود. ایجاد شبکه ای از افراد برای حمایت از دو زبانگی در کودک مهاجر تاثیر زیادی دارد و در این بین نقش مادربزرگ و پدر بزرگ به عنوان حامیان زبان مادری در کودک دو زبانه بسیار پر رنگ است.

نقش مادربزرگ و پدر بزرگ به عنوان حامیان زبان مادری در انتقال میراث و فرهنگ:

فرهنگ و زبان دست در دست هم قدم می زنند. در این رابطه پدربزرگ و مادربزرگ موقعیت ایده آلی برای انتقال فرهنگ در خانواده دارند. مادربزرگ ها و پدربزرگ ها با صحبت کردن با نوه های خود در مورد سنت و آداب و رسوم کشور مادری نه تنها کلمات و عبارات فارسی را به وی انتقال می دهند، بلکه به کودک مهاجر در درک میراث و پس زمینه خود کمک می کنند.

به عنوان والدین مهاجر از کودکان خود بخواهید که از والدینتان در مورد سنت ها سوال بپرسند، ببینند چه تغییر کرده است، و اوضاع در جوانی آنها چگونه بوده است. احتمالا شما هم از صحبت های والدین خود چیزهای جدیدی کشف خواهید کرد. نقش مادربزرگ و پدر بزرگ به عنوان حامیان زبان مادری در کودک دو زبانه به خصوص در انتقال فرهنگ به قدری پر رنگ است که پس از مدتی شور و شوق فرزندتان برای یادگیری زبان فارسی کار شما را تا حد زیادی تسهیل می کند.

کتاب خواندن:

ممکن است برای یک کودک مهاجر زیاد کتاب داستان فارسی خوانده نشود یا اصلا تجربه ای در این رابطه نداشته باشد. با توجه به برنامه پر مشغله بسیاری از والدین مهاجر، پیدا کردن زمانی برای کتاب خواندن برای کودک می تواند مشکل باشد. در اینجا است که نقش مادربزرگ و پدر بزرگ به عنوان حامیان زبان مادری جلوه بیشتری پیدا می کند. اگر والدینتان در نزدیکی شما زندگی می کنند می توانند برخی روزها برای کودکتان کتاب بخوانند. اگر والدین شما در کشور خودتان زندگی می کنند، بهتر است از آنها بخواهید زمانی را به صورت آنلاین به قصه گویی برای کودک اختصاص دهند. کودکان قصه شنیدن را دوست دارند. مقاومت کودکی که قصه های شیرینی به زبان مادری بشنود در برابر یادگیری زبان مادری کمتر خواهد شد.

نامه دهی و پیام رسانی:

نوشتن و خواندن را با راه های قدیمی تماس تمرین کنید: نامه نوشتن و ارسال کارت پستال. پدر و مادربزرگ های نسل قدیم به این شکل از ارتباط عادت دارند، بنابراین از شرکت در آن خوشحال می شوند. نامه نوشتن خیلی وقت زیادی از شما نمی گیرد و همه ما از شادی دریافت یک نامه یا کارت با خبر هستیم. البته امروزه بسیاری از پدربزرگ و مادربزرگ ها از تلفن و کامپیوتر استفاده می کنند. بنابراین با ساخت ایمیل یا حساب کاربری در شبکه های اجتماعی برای والدین و کودک خود، آنها را به ارتباط بیشتر با یکدیگر تشویق کنید.

محرم راز:

شاید بگویید فرزندتان با شما رابطه خوبی دارد. اما برای هر کس زمان هایی پیش می آید که دوست دارد حرفش را به کسی غیر از والدینش بگوید. سعی کنید رابطه خوبی بین والدین خود و فرزندتان ایجاد کنید تا او حس همدلی و دوستی با آنها داشته باشد. نقش مادربزرگ و پدر بزرگ به عنوان حامیان زبان مادری در این مورد نیز خاص است. کودکی که می تواند حرف و احساسات خود را به هر زبانی بیان کند، در واقع به تسلط بالایی از زبان دست یافته است.

اگر پدر و مادربزرگی وجود ندارد:

البته هر خانواده ای ممکن است از نعمت داشتن بزرگ تر برخوردار نباشد. با این حال مزایای وجود پدر و مادربزرگ برای کودک به قدری زیاد است که در صورت امکان سعی کنید از اطرافیان یا دوستان کسی را بیابید که چنین خلائی را برای فرزند مهاجر شما پر کند.

«هر بچه ای برای اینکه در این جهان ناشناخته کمی امن تر رشد کند، به پدر و مادربزرگ نیاز دارد.» چارلز و آن مورس

منبع

multilingualparenting

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *