قدرت گفتگو با کودک دو زبانه مهاجر: آن را دست کم نگیرید

تصور غلط مشترکی مبنی بر این وجود دارد که برای تربیت یک فرزند دو زبانه باید به او زبان را آموزش دهید. درحالی که بسیاری از والدین به این نکته توجه نمی کنند که گفتگو ساده ترین راه برای توسعه مهارت های زبانی است. در واقع قدرت گفتگو با کودک دو زبانه فراتر از چیزی است که به آن فکر می کنید.

عدم تفاوت دو زبانگی با تک زبانگی:

به این مورد فکر کنید. کودک تک زبانه ای که در حال یادگیری یک زبان هستند، برای آن آموزش نمی بینند. در عوض از روزی که به دنیا می آیند با آنها صحبت می شود و آنها خیلی راحت زبان را اکتساب می کنند. پس چرا باید در مورد یک کودک دو زبانه شرایط متفاوت باشد؟ زمانی که کودک در یک زبان غرق شود، به صورت طبیعی آن را یاد می گیرد. حتی کودکان بزرگ سال تر نیز، در صورتی که با آنها صحبت شود، به جز دستور زبان، خواندن و نوشتن، به راحتی می توانند حرف زدن به یک زبان را اکتساب کنند. اگر فکر می کنید، کودک دو زبانه شما ورودی کمتری از یک زبان دریافت می کند، مکالمه ابزار قدرتمندی در رفع مشکل است. در ادامه چند راه حل برای کمک به توسعه مهارت های زبانی کودک آمده است.

با کودک کتاب بخوانید، نه برای او کتاب بخوانید:

صرف کتاب خواندن تاثیر زیادی ندارد. در حین کتاب خواندن از تصاویر کتاب برای پرورش خلاقیت کودک خود استفاده کنید. از او سوال بپرسید. از او بخواهید داستان را حدس بزند. همیشه لازم نیست شما برای او کتاب بخوانید. گاهی دراز بکشید و از او بخواهید قصه چند شب پیش را برای شما تعریف کند.

گاهی اشتباه کنید:

شاید احمقانه به نظر برسد، اما اشتباه کردن می تواند به یادگیری کودک شما کمک کند. قدرت گفتگو با کودک دو زبانه صرفا به مدل سازی نیست. گاهی باید او معلم شما شود. در طول مکالمه با او یک اشتباه کوچک بکنید و منتظر باشید او شما را تصحیح کنید.

قدرت گفتگو با کودک دو زبانه: مکالمه خلاق

داستان سازی خلاقیت فرزند شما را در استفاده از کلمات فارسی تقویت می کند. یک عبارت به فرزندتان بگویید و از او بخواهید آن را تکمیل کند. همیشه داستان شما نظم منطقی نخواهد داشت، اما به هر حال کودک از خلاقیت خود لذت خواهد برد. برای مثل بگویید:

  • یک روز در دهی کوچک…
  • یک پسر بچه بود…
  • که یک دایناسور داشت….

زیاد حرف بزنید:

حرف بزنید، بزنید و بزنید. تا جایی که می توانید اعمال خود را توضیح دهید. اول توصیف کنید بعد سوال بپرسید. مثلا بگویید «خب حالا کفش می پوشیم و می رویم پارک… حالا چی کار می کنیم؟» بدین ترتیب او دائما در مورد هر چیزی کلمات جدید می شنود و تکرار می کند.

گوش دهید:

بر قدرت گفتگو با کودک دو زبانه هر چند تاکید می شود، اما گاهی نیز باید ساکت شوید و به حرف های او گوش دهید. اجازه دهید حرفش را تمام کند، حتی اگر اشتباه زبانی داشته است. مکالمه برای ترویج رشد زبان کودک کلیدی است. هر چند صحبت کردن موثر است، اما باید در مکالمه به صورت دو طرفه درگیر شد تا تاثیر بهتری داشته باشد.

منبع

bilingualkidspot

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *