سکوت کردن کودک نوپا در پی معرفی زبان دوم: پرسش والدین مهاجر

پرسش:

من یک کودک 18 ماهه دارم. من فقط با او به زبان فارسی صحبت می کنم. شوهرم به زبان اسپانیایی و فارسی با او صحبت می کرد. تا اینکه در 15 ماهگی صرفا با او به اسپانیولی حرف زد. کودک ما اولین کلماتش را در 11 ماهگی گفت و تا ماه پیش 20 کلمه بلد بود. اما از حدودا ماه پیش ناگهان حرف زدن او به طور کامل متوقف شد. در این مدت از زبان اشاره اطفال استفاده می کند اما هیچ کلمه واقعی به کار نمی برد. شنوایی او تست شده و کاملا سالم است. ما نگران این هستیم که شاید سکوت کردن کودک نوپا در پی معرفی زبان دوم رخ داده باشد. آیا این امر طبیعی است و دلیل آن چیست؟

پاسخ:

اول از همه، باید به شما اطمینان بدهم که فرزند شما در حال عبور از دوره غیر کلامی یا دوره سکوت است. سکوت کردن کودک نوپا در پی معرفی زبان دوم یا دوره غیر کلامی یک مرحله مکرر و طبیعی در فراگیری زبان دوم در کودکان خردسال است و به طور معمول زمانی شروع می شود که کودک متوجه می شود که در حال یادگیری دو زبان است و مهارت وی در یک زبان به قدر کافی خوب نیست. او متوجه آنچه شما می گویید می شود و با شما به صورت غیر کلامی تعامل می کند.

فاکتورهای مهم در سکوت کردن کودک نوپا در پی معرفی زبان دوم:

در این سوال چند فاکتور مهم است. معمولا برای سکوت کردن کودک نوپا در پی معرفی زبان دوم به یک محرک نیاز است. شاید این محرک برای والدین بی اهمیت باشد، اما برای کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. آیا فرزندتان در چند ماه اخیر دچار تغییر عمده ای در وضعیت زندگی شده است؟ آیا به جای دیگری نقل مکان کرده اید؟ آیا به مهدکودک رفته است؟ آیا قبلا به هر دو زبان کلمه می گفت؟

مطالعات نشان می دهند که دوره غیر کلامی به طور معمول 1) کوتاه تر از 6 ماه است، 2) در کودکان 3-8 سال رخ می دهد و 3) در کودکان کوچک تر طولانی تر رخ می دهد.

دوره صحبت خصوصی:

در طول این زمان پسر شما شروع به تطبیق دادن موقعیت و زبان ها می کند و صداهای اسپانیولی و انگلیسی را کسب می کند. در این دوره وی در سکوت زبان را با خود تمرین می کند و به اصطلاح صحبت خصوصی را تمرین خواهد کرد. ممکن است متوجه شوید که در زمان بازی با اسباب بازی هایش به آرامی به یکی از زبان ها حرف می زند و با خود تمرین می کند. او احتمالا در دوره سکوت، زبان را به صورت داخلی پردازش می کند و قبل از حرف زدن در جمع اعتماد به نفس کافی را در خود ایجاد می کند.

آچه شما و همسرتان می توانید برای سکوت کردن کودک نوپا در پی معرفی زبان دوم انجام دهید، این است که به او اطمینان دهید که عضوی پذیرفته شده در خانواده است. می دانیم که فشار جامعه، خانواده، دوستان، و معلمان (؟) به خاطر سکوت کودک نوپا چقدر برای شما و فرزندتان سخت است، اما توصیه می کنیم که در این دوره صرفا بر نیازهای او تمرکز کنید. به او اجازه دهید خود برای شروع زمان تعامل با شما تصمیم بگیرید.

منبع

multilingualparenting

, ,
Share:

دیدگاه‌ها

One Comment

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *