دلتنگی برای وطن: عامل ایجاد چنین حسی در مهاجر چیست؟

مهاجرت اغلب به دلایل خوبی رخ می دهد: پیشرفت تحصیلی، پیشرفت شغلی، داشتن زندگی مرفه تر یا حتی کسب تجربه های جدید. رسیدن به این مزایا سختی های خود را دارد. با این حال هرچه قدر هم اوضاع خوب باشد، کمتر مهاجری دچار دلتنگی برای وطن نمی شود. دوست مهاجری داشتم که می گفت پس از یک هفته اقامت در خارج از کشور به شدت دلم برای همه چیز تنگ شده بود، حتی ترافیک و دود تهران! با این حال جرات ابراز احساسم را به کسی نداشتم. من مرد بالغی بودم که از او انتظار نمی رفت دلش برای مادرش تنگ شود و از اینکه دوستانش هنوز می توانند آخر هفته ها دورهم جمع شوند احساس ناراحتی کند، درحالی که او باید با مشکلات مهاجرت دست و پنجه نرم کند. ناراحت نباشید، حتی اگر 60 سالتان هم باشد دلتنگی برای وطن پس از مهاجرت امری طبیعی است.

دلتنگی برای وطن واقعا چه حسی است؟

ممکن است مدتی پس از اقامت در کشور خارجی، از اینکه نمی توانید خانواده خود را ببینید احساس خشم و سرخوردگی کنید. نسبت به آدم های اطراف خود دچار پیش داوری می شوید. احساس می کنید هیچ کس دوست قدیمی شما نمی شود. اما همه مشکل فقط این است که دلتان برای زندگی قدیم خود تنگ شده است.

روانشناسان بالینی معتقدند که دلتنگی برای وطن در واقع نیاز ذاتی ما به عشق، امنیت و حمایت است، یعنی کیفیت هایی که به طور خاص با خانه پیوند خورده اند. بنابراین وقتی در فضای کنونی خود چنین چیزی را حس نکنید، دچار دلتنگی برای خانه می شوید. وقتی به محل جدیدی مهاجرت می کنید، افراد جدیدی را ملاقات می کنید. دریافت احساس عشق، امنیت و حمایت از سوی افراد جدید بسیار دشوار است.

ریسک فاکتورها:

روانشناسان معتقدند چهار عامل ریسک ابتلا به دلتنگی برای وطن را افزایش می دهند:

تجربه: اگر هرگز قبلا از خانه دور نبوده اید و هرگز تجربه سفر به تنهایی را نداشته اید، احتمال دلتنگ شدن برای خانه بیشتر می شود. در این صورت شما با احساس غریب بودن آشنایی ندارید و نمی توانید به راحتی با آن کنار بیایید.

نگرش: گاهی احساس دلتنگی برای وطن نوعی پیشگویی از طرف خویشتن است. اگر از قبل آماده احساس ناراحتی در موقعیت جدید باشید، به احتمال زیاد چنین چیزی رخ می دهد.

شخصیت: محققان در مورد کودکان و پرستاران جدید آنها از اصطلاح «دلبستگی ناامن» استفاده می کنند. اما به طور کلی اگر شما در ایجاد ارتباط گرم با افراد جدید دچار مشکل هستید، این امر به طور حتم توان شما را برای سازگاری با محیط جدید تحت تاثیر قرار می دهد.

عوامل بیرونی: البته میزان دلتنگی شما برای وطن به میزان تمایل شما برای مهاجرت نیز ارتباط مستقیم دارد. آیا مجبور به این کار بوده اید؟ یا از این اتفاق به شدت استقبال کرده اید؟ احساس دلتنگی برای وطن در شما به نحوه برخورد خانواده با مهاجرت نیز ارتباط دارد.

به طور کلی، عوامل زیادی در ایجاد این حس در فرد دخیل هستند و بروز و شدت آن در هر کس متفاوت از دیگری است. بهتر است بدانید که در این وادی تنها نیستید و کمتر کسی دچار آن نمی شود. به طور معمول بروز این حس در فرد مانع ادامه کار و فعالیت او می شود و فرد در خانه منزوی می شود. برای غلبه بر این حس اولین گام تشخیص علت و شدت دلتنگی است. در مطالب بعدی، فارسیمیا با راه حل های غلبه بر دلتنگی برای وطن به کمک شما می آید.

منبع

lifehacker

, , ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *