خواندن متون فارسی: راه های ساده و سریع برای والدین مهاجر

هر چند آموزش زبان مادری کمی دشوار به نظر می رسد، اما به هر حال آموزش صحبت کردن مسلما از خواندن متون فارسی آسان تر است. در حالی که صحبت کردن به صورت خودکار انجام می گیرد، آموزش حروف و خواندن نیاز به توجه خودآگاه دارد. برخی از کودکان فارسی زبان در خارج از کشور به فارسی می توانند صحبت کنند، اما فاقد دانش لازم برای خواندن هستند. در این نوشتار به روش های ساده و سریع آموزش خواندن متون فارسی می پردازیم.

برای خواندن متون فارسی صبر داشته باشید:

شاید خواندن متون فارسی برای شما آسان باشد، اما فرزند شما به تازگی این راه را شروع کرده است. شما با خواندن متن، صدا و تصویر سریعا در ذهنتان مجسم می شود. اما کودک باید حروفی درهم برهم و کلمات را در خاطر بسپارد. و از همه بدتر وقتی دو یا چند حرف در کنار هم قرار می گیرند استثنا می شوند و صدای دیگری از خود تولید می کنند. چقدر خوب بود اگر همانطور که حرف می زدیم می خواندیم. اما این طور نیست. مشکلات خود را در زمان یادگیری حروف الفبا زبان دوم به یاد بیاورید و در برابر خطاهای فرزند خود صبور باشید.

زمان بندی اهمیت زیادی دارد:

زمان بهترین عملکرد فرزند خود را بشناسید. ممکن است فرزندتان قبل از شروع مدرسه یا پس از آن عملکرد بهتری در خواندن متون فارسی داشته باشد. در هر صورت از انتخاب زمانی درست قبل ناهار یا شام به دلیل گرسنگی بیش از حد کودک یا قبل از خواب شب و چرت روزانه به دلیل خستگی او اجتناب کنید.

غذای مغز را آماده کنید:

آنچه فرزندتان می خورد واقعا در عملکرد وی در طول خواندن متون فارسی تاثیر دارد. مغز برای خواندن از انرژی زیادی استفاده می کند. درست مانند وقتی که بچه ها را می خواهید به ورزش ببرید، برای خواندن هم غذایی مقوی برای مغز او آماده کنید. قبل از تمرین خواندن، خوراکی های مقوی و پروتئینی انرژی مورد نیاز مغز کودک را تامین می کنند.

از منابع مناسب استفاده کنید:

استفاده از منابع آسان برای افزایش اعتماد به نفس فرزندتان هیچ اشکالی ندارد. تنها اطمینان یابید که برای به چالش کشیدن فرزند خود در بین آنها از کتاب های دشوارتر نیز استفاده کنید. استفاده از منابع بسیار سخت که فراتر از سطح کودک شما هستند، تنها اعتماد به نفس، انگیزه و اشتیاق او را برای یادگیری کاهش می دهد. برای یافتن سطح کتاب می توانید از کتاب های طبقه بندی شده استفاده کنید. سطح دشواری کتاب در پشت جلد آن نوشته شده است.

مثبت باشید:

برای تشویق فرزند خود تردید نکنید. هر از گاهی در بین خواندن متون فارسی وی را تشویق کنید. اگر در جایی قادر به خواندن نیست برای کمک به او بشتابید. این احتمال وجود دارد که پس از چند بار کمک کردن به او در یک کلمه، کودک آن را بشناسد و درست تلفظ کند. هرگز تلاش فرزند خود را برای خواندن با تحقیر، عصبانیت و سرزنش پاسخ ندهید. این کار تنها اوضاع را بدتر می کند. فراموش نکنید که یادگیری برای لذت بردن فرزند شما است، نه ایجاد احساس بد و شرمندگی در او.

کلمات دشوار را تمرین کنید:

اگر متوجه شدید که خواندن برخی کلمات به دلیل شباهت یا تولید صداهای متعدد برای کودک دشوار است، آن را به شکل سرگرم کننده ای آموزش دهید. کلمات را روی فلش کارت بنویسید و برای خواندن آنها امتیاز تعیین کنید. با استفاده از کارت بازی های جدید اختراع کنید اما تمرین هر کلمه را بیشتر از 5 یا 6 بار انجام ندهید زیرا خسته کننده می شود.

هرچه کوتاه تر، بهتر:

طول جلسات را حدود 10 تا 15 دقیقه حفظ کنید. در غیر این صورت خواندن متون فارسی برای کودک خسته کننده می شود. بهتر است جلسه را با یک آفرین شیرین به پایان ببرید.

از متوقف کردن جلسه نترسید:

اگر متوجه شدید که این جلسه نتیجه ای ندارد، آن را متوقف کنید. بعدا در زمان دیگری می توانید تمرین را ادامه دهید. اگر فرزندتان در خواندن متون فارسی دچار مشکل شده است و شما او را به یادگیری وادار کنید، در هر حال او در آن روز چیزی یاد نخواهد گرفت.

پاداش، پاداش، پاداش دهید:

همیشه موفقیت های کودک خود را جشن بگیرید. یک پوستر پاداش درست کنید و برای تمام کردن هر کتاب به او ستاره ای بدهید. روی پوستر مسیری پر پیچ و خم را به سوی موفقیت بکشید که ایستگاه های مختلفی دارد. هر ایستگاه را با ستاره ای تزئین کنید تا به مرحله آخر برسید. آن را به جایی آویزان کنید که دست کودک به ان می رسد. وقتی کودک مراحل را تمام کرد جشنی خانوادگی در کنار هم بگیرید.

یادگیری خواندن متون فارسی آسان نیست و مسیری طولانی را باید به سمت موفقیت طی کنید. به یاد داشته باشید که هرچه در این مسیر جلوتر بروید، لذت سفر بیشتر می شود.

آیا کودک شما فارسی خواندن بلد است؟ فارسی حرف زدن چطور؟ چه تجربه ای در مورد آموزش خواندن متون فارسی به فرزند خود دارید؟ آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

mommymaestra

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *