حالت انفعالی در استفاده از زبان دوم: وقتی کودک به زبان دوم صحبت نمی کند

حالت انفعالی در استفاده از زبان دوم: وقتی کودک به زبان دوم صحبت نمی کند

حالت انفعالی در استفاده از زبان دوم به حالتی اطلاق میشود که در آن کودک به درستی موضوع مورد بحث در مکالمه را متوجه می شود ولی به آن زبان صحبت نمی کند. این ناتوانی در صحبت کردن به زبان دوم به دلایل متعددی اتفاق می افتد، از جمله ندانستن واژگان کافی در زبان دوم که به موجب آن کودک از پاسخ باز می ماند. بی علاقگی کودک و بسیاری دلایل دیگر نیز مانع پذیرش زبان دوم و در نتیجه عدم تمایل کودک به استفاده از این زبان میشود.

در ادامه  توصیه هایی برای رفع حالت انفعالی در استفاده از زبان دوم آمده است که در کتب آموزش کودکان دوزبانه به آنها تاکید شده است:

به انتخاب کودک احترام بگذارید. اوست که انتخاب می کند به چه زبانی صحبت کند.

صبور باشید و به یاد داشته باشید که کودک شما در حال حاضر مهارتهای زبان دوم را به صورت انفعالی می آموزد و در آینده ای نه چندان دور از زبان دوم به صورت فعالانه استفاده خواهد کرد.

با استفاده از کتب، مجلات، فیلم، موسیقی و بازی، یادگیری زبان دوم را برای وی لذت بخش کنید.

برنامه هایی برای تقویت فرآیند یادگیری زبان کودکتان داشته باشید، برنامه هایی مثل آشپزی، بازدید از باغ وحش و یا موزه.

خود را علاقه مند گفتار کودکتان نشان دهید. زمانی که در مورد احساسات و خواسته هایش صحبت میکند، به دقت گوش دهید.

با کودکتان در مورد آرزوها و خواسته هایش در مناسبات خاص مثل روز تولدش، عید پاک، کریسمس، و غیره صحبت کنید و از او بپرسید دوست دارد این روزها را چگونه و با چه کسی سپری کند.

از پیشرفتهای کودکتان در یادگیری زبان دوم تمجید کنید و به او نشان دهیدچقدر به او افتخار می کنید وقتی به زبان شما صحبت میکند.

برای حل حالت انفعالی در استفاده از زبان دوم سوالهایی با ساختارهای پیچیده تر بپرسید به گونه ای که نتواند جواب بله یا خیر بدهد. مثلا بپرسید میخواهد با ماشین آبی بازی کند و یا توپ سبز؟

سوالهایی بپرسید که مستلزم جواب های متنوع  با ساختارهای پیچیده تر هستند.

به کشوری که مردم آن به زبان مربوطه تکلم میکنند سفر کنید و اوقات خوشی برای او رقم بزنید. اینگونه کودک شما تمایل بیشتری برای یادگیری زبان مربوطه نشان خواهد داد.

با اقوامی در ارتباط باشید که فقط به زبان دوم کودک تکلم می می کنند.

تمهیداتی بیاندیشید تا کودکتان با کودکان دو زبانه دیگر در ارتباط باشد.

توصیه: به یاد داشته باشید که والدین به هیچ وجه نباید کودکان را مجبور به تکلم به زبان مشخصی کنند. وقتی کودک به روش حالت انفعالی در استفاده از زبان دوم با شما ارتباط برقرار می کند، ناامید نشوید. وی برای تسلط یافتن بر هر دو زبان به زمان نیاز دارد. مطمئن باشید کودکتان در آینده از شما بابت تلاشتان سپاسگزار خواهد بود.

منبع

raising-bilingual-children

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *