تقویت واژگان زبان مادری در کودکان مهاجر: روش های جذاب وساده

حرف زدن هر کودکی برای والدینش شیرینی بسیاری دارد و همه منتظر آن لحظه طلایی هستند. واژه ها نقشی کلیدی در شروع این روند دارند. به همین دلیل، تقویت واژگان زبان مادری در کودکان مهاجر باید جدی گرفته شود. تقویت مهارت های زبانی کودک باعث افزایش موفقیت وی در مدرسه و موقعیت هایی فراتر از آن می شود. شما به عنوان پدر و مادر نقش مهمی در این راستا دارید. بسیاری از والدین تصور می کنند که برای آموزش زبان به خصوص زبان مادری در کشوری دیگر به تلاش زیادی نیاز است. اما باید بدانید که فرزند شما زمانی که حتی متوجه آن هم نمی شوید در حال یادگیری است. تقویت واژگان زبان مادری در کودکان مهاجر اهمیت زیادی دارد. اگر به عنوان والدین زمان کافی برای نشستن و وقت گذراندن با فرزند خود جهت آموزش ندارید، این نوشته به شما راه های آموزش زبان مادری را در طول فعالیت های روزمره آموزش می دهد.

تقویت واژگان زبان مادری در کودکان مهاجر در حین لباس پوشیدن:

هر روز مطمئنا با لباس پوشیدن فرزند خود سر و کار دارید. فرزند شما در هر سنی که قرار دارد فرقی نمی کند؛ در حین لباس پوشیدن کلمات جدید را به او آموزش دهید. می توانید به وی امکان انتخاب بدهید. از او بپرسید، «امروز دوست داری با تیشرت زردت شلوار لی بپوشی یا کتان؟». در مورد مراحل لباس پوشیدن با وی صحبت کنید. وقتی در حال بستن دکمه هایش هستید، به جای اینکه سریع و خودکار دکمه ها را ببندید، به او بگویید « خب حالا نوبت دکمه ها است، یکی، دو تا، سه تا، ….». به جز موقع لباس پوشیدن از هر موقعیت دیگری، مانند تکلیف نوشتن، بازی کردن و غیره برای تقویت واژگان زبان مادری در کودکان مهاجر استفاده کنید.

در طول صبحانه خوردن چیزی بخوانید:

در زمان محدودی که در اختیار دارید از هر راهی بهره بگیرید. احتمالا در کشوری که در حال حاضر زندگی می کنید می توانید محصولات خوراکی مخصوص کشور خود را نیز بیابید. پاکت غلات صبحانه را به فرزند خود نشان دهید و از او بخواهید حرف یا حروف به خصوصی را روی آن بیابد. کلمات روی پاکت را برای وی بخوانید. اگر چنین چیزی در محل زندگی شما وجود ندارد، در طول زمان آزاد خود برای وی کمی کتاب بخوانید. بدین ترتیب وی به تدریج با حروف الفبا و نوشتار نیز آشنا می شود. آشنایی با حروف و نوشتار تاثیر زیادی در تقویت واژگان زبان مادری در کودکان مهاجر دارد.

با کلمات بازی کنید:

برای تقویت واژگان زبان مادری در کودکان مهاجر، در طول رساندن وی به مدرسه یا مهدکودک برایش حرف بزنید. از هر چیزی از ماشین ها گرفته تا درخت و گل حرف بزنید. اگر در سفر هستید، از او بخواهید منظره ها را برای شما توصیف کند. می توانید در طول راه با کلمات بازی کنید. برای مثال به او بگویید که یکی از اشیای رو به روی شما جواب معما است و حرف اول آن «ک» است. فرزندتان باید حدس بزند که جواب این بازی کامیون بزرگی است که در جاده در حال رانندگی است.

معرفی واژگان هنگام خرید کردن:

خرید کردن با کودکان می تواند به سخت ترین کار دنیا تبدیل شود. آنها خیلی زود بی حوصله می شوند و احساس خستگی می کنند. این مشکل بیشتر به این دلیل است که در طول خرید شما صرفا به اطراف خود توجه دارید و او تنها مانده است. زمانی که در حال انتخاب مواد لازم خود هستید، نام چیزها را برای او بگویید و با هم تعداد چیزهایی را که برای خرید برداشته اید بشمارید. خریدهای خود را برای او توصیف کنید. مثلا بگویید که سیب قرمز است و گرد. از او در مورد خریدهای خود نظر بخواهید.

در حمام آواز بخوانید:

زمان حمام گرفتن موقعیت خوبی برای آموزش اجزا بدن است. از او بخواهید اعضای بدنش را برای شما بگوید. از اعضا ساده تر بگذرید و کتف، شانه، زانو، ران را نیز به او آموزش دهید. با هم شعری در مورد اعضای بدن بخوانید و به آنها اشاره کنید. همین روش را می توانید در مورد سایر موارد نیز به کار ببرید. کودکان عاشق شعر و آواز هستند. اشعار کودکانه ی زیادی برای آموزش لغات مختلف مانند میوه ها، وسایل نقلیه، و حیوانات به زبان مادری شما وجود دارد.

در آخر به یاد داشته باشید که برای یادگیری کودکان باید کلمات جدید را چندین بار بشنوند. با یک بار تکرار از آنها انتظار نداشته باشید که از فردا شروع به صحبت کردن بکنند. کودکان قبل از صحبت کردن اول زبان را درک می کنند. با انجام فعالیت های روزمره و تکرار و تمرین وی بالاخره می تواند از واژگان جدید استفاده کند.

منبع

bilingualkidspot

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *