تقویت مغز کودک: چگونه با 5 فعالیت رایج و ساده روزانه به نتایج بزرگ دست پیدا کنیم؟

تقویت مغز کودک وظیفه و آرزوی هر والدینی است. همه دوست دارند فرزند باهوش و زرنگی داشته باشند. اما چگونه؟ راه های زیادی پیشنهاد می شود. از اسباب بازی های فکری گران قیمت تا کلاس های آموزشی. اما راه های راحت تری هم هست. با استفاده از 5 عادت روزانه در بچه ها می توانید مغز آنها را پرورش دهید.

اجازه دهید بدوند:

در مطالعه ای در سال  2014 توسط محققان در دانشگاه ایلینوی نشان داده شد که نمرات آزمون های شناختی در برخی شاخص ها در کودکان هشت تا نه ساله ای که بعد از مدرسه در برنامه ورزشی شرکت کرده بودند بهتر از غیر ورزشکاران بود. ورزشکاران همچنین در جلوگیری از بروز اطلاعات بی ربط (توجه) و تمرکز بر روی کار در حال انجام بهتر بودند.

به اندازه کافی بخوابند:

کودکان و خواب مثل سرکه و روغن هستند. هر پدر و مادری که کودکی دارند که در مقابل خواب مقاومت می کند می داند از چه حرف می زنیم. اما تحقیقات نشان داده اند که زره پوشیدن برای این مبارزه، خواباندن کودک، ارزش بسیاری در تقویت مغز کودک دارد.

کودکی که به اندازه کافی می خواند  کمتر احتمال دارد به: بروز علائم ADHD،  چاقی و استفاده از مواد مخدر و الکل به عنوان یک نوجوان دچار شود. به طور کلی کودکی که به اندازه کافی می خوابد از اثرات منفی بروز یافته در پی آن دور می ماند.

به آنها غذای خوب بدهید:

وادار کردن کودکان و نوجوانان به سالم غذا خوردن سالم سخت است (کلم بروکلی، عمرا!). اما، با توجه به تحقیقات، این کار تاثیر زیادی در تقویت مغز کودک دارد. با توجه به داده های سنجش تغذیه و سلامت ملی، بیشتر بچه ها به اندازه کافی ویتامین D و ویتامین E دریافت نمی کنند و تقریبا 25 درصد از بچه ها به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی کنند.

کمبود ویتامین D با تمام چیزهای بد (مانند سرطان) در ارتباط است. کودک شما می تواند ویتامین D را از خورشید و با خوردن ماهی های چرب، قارچ، و شیر غنی شده با ویتامین D دریافت کند. ویتامین E برای داشتن سیستم ایمنی قوی و پوست سالم و چشم ضروری است. این ویتامین در آجیل و سبزیجات برگ سبز یافت می شود. کلسیم نقش مهمی در سلامت استخوانها دارد و همچنین به حفظ ریتم قلب، عملکرد ماهیچه، و غیره کمک می کند. بچه ها می توانند کلسیم را با خوردن محصولات لبنی، کلم پیچ و کلم بروکلی دریافت کنند.

برای آنها کتاب بخوانید:

همه می دانند که کتاب خواندن با صدای بلند برای کودکان خوب است. با توجه به تحقیقات آکادمی اطفال آمریکا، «کودکانی که برای آنها در دوران شیرخوارگی و دوران مهدکودک کتاب خوانده می شود مهارت های زبانی بهتری دارند و در دوران مدرسه عملکرد بهتری خواهند داشت.

برای تقویت مغز کودک او را به فراگیری موسیقی تشویق کنید:

کار با الات موسیقی قشر خاکستری مغز را افزایش می دهد و به رفع اثر پیری در مغز کمک می کند. به طور خاص، مطالعه سال 2003 توسط یک متخصص مغز و اعصاب دانشگاه هاروارد نشان داد که نوازندگان حرفه ای نسبت به غیر موسیقی دانان حجم قشر خاکستری در قسمت موتور، شنوایی، و مناطق بصری فضایی مغز خود دارند. مطالعه 2012 نشان داد که افرادی که قبل از سن نه سالگی موسیقی یاد گرفته اند حافظه کلامی، روانی کلامی، حافظه بصری فضایی، و توابع برنامه ریزی بهتری دارند.

عادات بالا تقریبا هر روز انجام نمی شوند. اصرار به این امر واقع بینانه نیست. اما با قرار دادن آنها در زندگی روزمره فرزند خود و رعایت آنها در حداقل 60 درصد مواقع، راه زیادی را در تقویت مغز کودک خود خواهید پیمود.

منبع:

parent

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *