تاثیر سن در یادگیری زبان: مزایای آموزش زودهنگام زبان مادری به کودک مهاجر چیست؟

آیا سن مطلوبی برای فراگیری زبان دوم وجود دارد؟ همه موافق هستند که سن عامل بسیار مهمی در یادگیری زبان است. با این حال، اینکه تا چه سنی هنوز هم سوال بی جوابی باقی مانده است. عوامل زیادی می توانند یادگیری زبان دوم را تحت تاثیر قرار دهند: عوامل بیولوژیکی، زبان اول، هوش، محیط یادگیری، احساسات، و انگیزه است. یکی دیگر از عواملی که به آن بسیار اشاره می شود تاثیر سن در یادگیری زبان است. فرضیه دوره بحرانی لنینبرگ (1967) نشان می دهد که یک دوره بیولوژیکی در طول زندگی وجود دارد که در آن یادگیری زبان می تواند به راحتی انجام شود. فراتر از این زمان، یادگیری زبان دشوار تر است. اغلب محققان این دوره بحرانی را حدود 3 سال تا نهایتا دوره بلوغ می دانند. تحقیقات متمرکز بر تاثیر سن در یادگیری زبان، نشان می دهند که از دست دادن انعطاف پذیری مغز پس از این دوره عامل نیاز به زمان و تلاش بیشتر در افراد بزرگسال در مقایسه با کودکان در یادگیری زبان دوم است.

مزایای آموزش زودهنگام زبان مادری به کودک مهاجر چیست؟

در اوایل دوران کودکی، تبدیل شدن به یک فرد دو زبانه اغلب یک رویداد ناخودآگاه است. همان قدر که یادگیری راه رفتن یا دوچرخه سواری طبیعی رخ می دهد، تاثیر سن در یادگیری زبان هم به همین صورت عمل می کند. اما چرا؟ با توجه بررسی های علمی، فراگیری جنبه های زبان مانند تلفظ و زیر و بمی صدا در دروان کودکی آسان تر انجام می شود. دلیل این سهولت مکانیسم های عصبی و عضلانی است که تنها تا سن 12 سالگی فعال است. یکی دیگر از توضیحات احتمالی صحبت کردن کودک به زبان های مختلف بدون بروز لهجه در آن، قابلیت زیاد آنها در تقلید است. این قابلیت تا حد قابل توجهی پس از بلوغ محو می شود. عامل دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که کودکان نسبت به تجربه های جدید انعطاف پذیری، خودانگیختگی و تحمل بیشتری دارند. کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان تمایل بیشتری به برقراری ارتباط دارند، آنها کنجکاو هستند و از اشتباه کردن نمی ترسند.

آنها در صورتی که کلمه ای را ندانند به راحتی با استفاده از روش های خلاق برای برقراری ارتباط، مانند روش های غیر کلامی و استفاده از کلمات ابداعی موقعیت را اداره کند. همچنین ایده تمدن خارجی هنوز در ذهن آنها تشکیل نشده است. تنها در آغاز سن 8 سالگی است که آنها تا حدی متوجه تفاوت های قومی و فرهنگی می شوند. در عین حال، جنبه هایی مانند زمان، یادگیری و ظرفیت بیشتر حافظه از مزایای یادگیری زبان در سن پایین است.

تاثیر سن در یادگیری زبان: دست بجنبانید:

اگر مهاجرت کرده اید و کودکی خردسالی در خانه دارید، منتظر تکمیل زبان خارجی در وی نباشید. از سن بحرانی در او استفاده کنید و وارد مسیر پر پیچ و خم آموزش دو زبانگی به او شوید. اطمینان داشته باشید که او به زودی به هر دو زبان مسلط خواهد شد. فراگیری بهتر تلفظ کلمات، صحبت کردن بدون لهجه به هر دو زبان، تسلط بیشتر به دستور زبان و سرعت بیشتر در یادگیری مزایایی هستند که نباید از آنها به سادگی بگذرید.

منبع

termcoord

, , ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *