استفاده از اسباب بازی برای پرورش کودک دو زبانه: راه حلی خلاقانه

چگونه در کودک دوزبانه خود ایجاد انگیزه کنم؟ چگونه یادگیری زبان مادری را برای کودک مهاجر به کاری سرگرم کننده و شاد تبدیل کنم؟ اینها سوالاتی هستند که اغلب والدین مهاجر در مورد پرورش کودک دو زبانه می پرسند. یکی از توصیه هایی که ما برای مشتاق سازی کودک دو زبانه جهت استفاده از زبان مادری به والدین می کنیم، خرید یک عروسک انگشتی، خرس یا هر اسباب بازی دیگری است که برای رشد زبانی مفید است. در این مقاله به راه های خلاقانه استفاده از اسباب بازی برای پرورش کودک دو زبانه می پردازیم.

انتخاب اسباب بازی مناسب:

اولین نکته در استفاده از اسباب بازی برای پرورش کودک دو زبانه انتخاب درست آن است. باید چیزی را انتخاب کنید که کودکتان به آن علاقه داشته باشد. درغیر این صورت در همان مرحله اول شکست خواهید خورد. دومین شرط این است که اسباب بازی باید کودک شما را دعوت به برقرار ارتباط کند. البته کودکان اغلب با هر چیزی حرف می زنند. از قابلمه گرفته تا سگ قهوه ای. اما پیشنهاد ما به شما، عروسک های انگشتی است. با استفاده از این عروسک ها می توانید نقش های مختلفی بگیرید و با استفاده از حرکات متنوع حالات روحی را انتقال دهید.

برای اسباب بازی پیش زمینه داستانی درست کنید:

سعی کنید برای اسباب بازی هویت درست کنید. برای او به زبان فارسی نامی انتخاب کنید. به او ویژگی های دیگری در ارتباط با زبان فارسی بدهید. برای او شهر محل تولد انتخاب کنید و لباس مخصوص شهر خود را برای او بدوزید. با کمک کودک برای او قصه ای درست کنید. از کجا آمده است؟ تا الان در ایران چه می کرده است؟ چرا به خانه شما آمده است؟ به چه چیزی علاقه دارد و از چه چیزی بدش می آید؟

به اسباب بازی خصلت های متفاوت بدهید:

به اسباب بازی خصلت هایی اختصاص بدهید که به تنوع ارتباطی کمک کند. البته که این خصلت ها باید در ارتباط با یادگیری زبان باشند. برای مثال عروسک ما کنجکاو است و در مورد هر چیزی سوال می پرسد: «چند سال داری؟» «کجا به مدرسه می روی؟» «لباست چه رنگی است؟» عروسک ما همچنین گاهی اشتباه میکند و ما باید به او در یافتن کلمه درست کمک کنیم. گاهی نیز به حرف ما گوش نمی دهد و باید یک جمله را دو بار برای او تکرار کنیم.

ترجمه کنید:

گاهی نیز استفاده از اسباب بازی برای پرورش کودک دو زبانه می تواند در راستای ترجمه زبان باشد. اگر کودک شما عادت دارد که به زبان دوم در خانه حرف بزند، فرصت خوبی است که به او بگویید که عروسک متوجه حرف های او نمی شود. از او بخواهید حرف هایش را برای عروسک ترجمه کند.

نمونه ای ازمکالمه در استفاده از اسباب بازی برای پرورش کودک دو زبانه:

  • به رنگی در کتاب یا یک وسیله در خانه اشاره کنید و از عروسک رنگ آن را سوال کنید.
  • عروسک پاسخ می دهد. حالا به وسیله ای دیگر با همان رنگ اشاره کنید و از کودک سوال کنید.
  • اگر اطمینان دارید که کودک پاسخ سوال شما را می داند، عروسک می تواند پاسخ اشتباه بدهد. کودکان از این که بتوانند اشتباهات دیگران را اصلاح کنند سر شوق می آیند.

استفاده از اسباب بازی برای پرورش کودک دو زبانه بیشتر برای کودکان نوپا و خردسال کاربرد دارد. اما مکالمه به این شیوه گسترده و بدون محدودیت است و می توانید با خلق لحظاتی شاد به یادگیری زبان فارسی سرعت دهید.

منبع

multilingualparenting

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *