استفاده از وسایل کمک آموزشی در یادگیری زبان مادری: کتاب ها و وسایل دیداری شنیداری

در مسیر دو زبانگی هیچ چیز جای شما را نمی گیرد. اگر هنوز به نقش عظیم خود در یادگیری زبان مادری توسط کودک مهاجرتان اطمینان ندارید، ما به شما اطمینان می دهیم که تمام تحقیقات والدین را برای انتقال زبان مادری به کودک مهاجر کافی دانسته اند. شما به عنوان مدل زبانی بیشترین تاثیر را در یادگیری کودک خود دارید. با وجود تاثیر عمیق شما، نباید از تنوع روش ها در یادگیری غافل شد. استفاده از وسایل کمک آموزشی در یادگیری زبان مادری گزینه خوبی برای تکمیل نقش والدین است. وسایل کمک آموزشی راه حل خوبی برای زمان هایی هستند که کودک در برابر شما مقاومت می کند و یا به دنبال تقویت دانش زبانی او هستید.

استفاده از وسایل کمک آموزشی در یادگیری زبان مادری: کتاب و مجله

کتاب و مجله به عنوان مهم ترین منبع کمک آموزشی در نظر گرفته می شوند. این دو منبع از طرق زیر یادگیری را تسهیل می کنند:

  • معرفی و نحوه استفاده از واژگان جدید

  • آموزش نحوه داستان سازی در زبان فارسی و تقویت تخیل

  • تحریک خواندن و نوشتن

  • استفاده از تصاویر/ نقاشی برای تحریک سخن گفتن از طریق پرسش و پاسخ میان والدین و کودک

در این میان اگر بتوانید کتاب های دو زبانه ای بیابید، به مزایای زیر دست می یابید:

  • کتاب های دو زبانه کودک را با ارزش مساوی زبان مادری با زبان کشور خارجی آشنا می کنند. در این کتاب ها دیگر زبان مادری زبان اقلیت به شمار نمی رود، بلکه پابه پای زبان خارجی استفاده می شود.

  • کتاب های دو زبانه گزینه های خوبی برای مواقعی هستند که یکی از والدین به زبان دیگر مسلط نیست یا والدین نمی خواهند وادار شوند که تمام مدت داستان را ترجمه کنند.

  • کتاب های دو زبانه کنجکاوی کودک را برای یادگیری زبان دیگر تحریک میکنند.

  • کتاب های دو زبانه می توانند به عنوان منبع خوبی برای آموزش و تمرین خواندن و نوشتن به زبان مادری کودک به کار بروند.

استفاده از وسایل کمک آموزشی در یادگیری زبان مادری: دی وی دی و سی دی

اول از همه باید به این سوتفاهم بپردازیم که تلویزیون و رسانه های دیداری و شنیداری هرگز نمی توانند زبانی را به کودک آموزش بدهند. بسیاری از والدین تصور می کنند که اگر کارتن یا داستانی را برای کودک خود پخش کنند و او را جلو تلویزیون قرار دهند، او به زبان مورد نظر مسلط خواهد شد. در شکل گیری این تصور تبلیغات شرکت های رسانه ای مبنی بر آموزش از دوران نوزادی نیز بی تاثیر نیست. باید بگوییم که در صورت نبود دانش قبلی از زبان، این وسایل کمک آموزشی به دلیل نبود ارتباط تعاملی تاثیری ندارند. کودک صرفا زمانی به یک زبان مسلط می شود که اطرافیان به وسیله آن زبان او را مستقیما مورد خطاب قرار دهند.

زمانی را به خاطر بیاورید که کودک شما نوزاد بود و در تمام ماه های اول به دهان شما نگاه می کرد و سعی داشت که دهان خود را نیز به همان شکل تکان دهد. تمام این تلاش ها نشان می دهد که کودک باید مدلی انسانی برای یادگیری داشته باشد. بنابراین استفاده از وسایل کمک آموزشی در یادگیری زبان مادری برای تقویت این ارتباط استفاده می شود. به عبارت دیگر، سی دی، دی وی دی و برنامه های تلویزیونی زمانی می توانند به یادگیری کودک کمک کنند که پایه های آن زبان توسط اطرافیان از قبل در کودک شکل گرفته باشد و کودک دانشی نسبی از زبان داشته باشد.

مزایای وسایل دیداری شنیداری در تقویت یادگیری:

استفاده از وسایل کمک آموزشی در یادگیری زبان مادری به صورت داستان و آهنگ بر روی دی وی دی، سی دی و یا دیگر فرمت های صوتی و تصویری می تواند در تقویت یادگیری یک مزیت محسوب شود. دی وی دی و سی دی:

  • فونتیک زبانی را تقویت می کنند.

  • موجب تحریک یادگیری واژگان جدید می شوند.

  • زیر و بمی صدا و سرعت واقعی زبان را در کودک تقویت می کنند.

  • به تدریج درک از زبان را افزایش می دهند.

  • تمایل به یادگیری زبان مادری را در کودکان مهاجر بی میل افزایش می دهند.

  • علاوه بر این، در مقایسه با برنامه های تلویزیون، دی وی دی، سی دی و پادکست جایگزین بهتری هستند. آنها در زمان یا مکان ثابتی پخش نمی شوند. می توان آنها را متوقف کرد و از کودک در مورد داستان و جزئیات سوال پرسید. درصورت تمایل میتوان آنها را مجددا پخش کرد.

در زمان هایی که والدین مهاجر به دنبال مشغولیات روزمره خود هستند، وسایل دیداری و شنیداری می توانند جایگزین خوبی به عنوان مدل زبانی به شمار بروند. در هر صورت فراموش نکنید که این جایگزینی گاه به گاه نباید تبدیل به منبع اصلی ورودی زبان فارسی شود.

منبع: raising-bilingual-children

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *