سواد دو زبانه: کودک مهاجر چه زمانی باید خواندن و نوشتن را به زبان مادری فرا بگیرد؟

دو زبانگی جنبه های مختلفی دارد. صحبت کردن به یک زبان صرفا بخش کوچکی از دو زبانگی است. سوادآموزی به زبان مادری نیز برای کودکان مهاجر اهمیت زیادی دارد. یکی از تصمیمات مهم والدین مهاجر برای پرورش یک کودک دو زبانه این است که به فرزند خود علاوه بر دو زبانگی، سواد دو زبانه هم بیاموزند. اگر تماس داشته باشید که فرزندتان به هر دو زبان بتواند بخواند و بنویسد، احتمالا از خود پرسیده اید که باید از چه زمانی شروع کنید.

آیا کودک دو زبانه باید اول در یک زبان مهارت یابد و بعد اقدام به یادگیری خواندن و نوشتن در زبان دیگر کند؟ یا می تواند هم زمان به هر دو زبان مسلط شود؟ پاسخ به این سوال به وضعیت خانواده و کاری که شما به عنوان والدین می توانید برای فرزندتان انجام دهید بستگی دارد.

کودک مهاجر از چه زمانی می تواند خواندن و نوشتن به زبان فارسی را شروع کند؟

بسته به جایی که زندگی می کنید پاسخ به این سوال اغلب متفاوت است.  در مکان هایی مانند آمریکا و استرالیا کودک قبل از مدرسه مهارت های سوادآموزی را شروع می کند. با این حال، کودکان ساکن فنلاند معمولا تا سن 7-8 سالگی آموزشی در این رابطه دریافت نمی کنند.

خواندن و نوشتن مهارت های مهمی در زندگی هستند. ما باید از بدو تولد برای فرزند خود کتاب بخوانیم و عشق به کتاب را در او نهادینه کنیم. باید از ماه های اول به او مداد و کاغذ بدهیم تا مهارت های حرکتی وی را تقویت کنیم.

با این حال در مورد سن یا زمانی خاص جهت آموزش سواد دو زبانه عوامل بسیاری باید در نظر گرفته شود. بهتر است برای این امر از کودک پیروی شود. برخی از کودکان از روزهای اول علاقه نشان می دهند. در این صورت بهتر است علاقه وی پرورش یابد. برای این گونه کودکان مشتاق انجام فعالیت های سرگرم کننده سواد آموزی، بازی با حروف و صداها از 3 یا 4 سالگی می تواند مفید باشد.

با این حال، برخی از کودکان نیز ممکن است در این سن علاقه ای به سوادآموزی نشان ندهند و وادار کردن آنها می تواند باعث شدید تر شدن نفرت آنها از یادگیری حروف زبان فارسی می شود. در چنین شرایطی بهتر است والدین مدت طولانی تری صبر کنند. به هر حال شما فرزند خود را بهتر از هر کسی می شناسید، بنابراین شما بهتر می دانید که او چه زمانی آماده آموزش سواد دو زبانه است.

منبع

bilingualkidspot

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *