روش مونته سوری: راه جدیدی برای پرورش کودک دو زبانه

امروزه در بین خانواده ها پرورش کودک در محیط مونته سوری بسیار رایج شده است. برای والدینی که در حال تربیت یک کودک دو زبانه هستند، روش مونته سوری می تواند مکمل خوبی باشد.

تاریخچه:

روش آموزشی مونته سوری توسط یک مدرس ایتالیایی، ماریا مونته سوری، در اولیل دهه 1900 ابداع شد. مهم ترین هدف این روش پرورش کودکی مستقل، مسئولیت پذیر، منظم و عاشق یادگیری بود. فلسفه روش دکتر مونته سوری احترام به کودک و نیازهای او بود. وی معتقد بود کودک با شرکت فعال در فعالیت های واقعی روزمره فرامی گیرد.

دوره بحرانی برای پرورش کودک به روش مونته سوری:

ماریا مونته سوری معتقد بود که شش سال اول زندگی کودک در رشد او تاثیر زیادی دارد و کودک باید از ابتدای تولد محرک های مناسبی دریافت کند. این مسئله مورد توافق بسیاری از زبان شناسان نیز هست. کودک با آشنایی هر چه سریع تر با زبان دوم شانس بهتری برای یادگیری آن دارد. بنابراین اگر علاقه مند به پرورش کودکی دو زبانه به روش مونته سوری هستید، باید از همان ابتدای تولد از اصول آن تبعیت کنید.

چگونه می توان با استفاده از اصول روش مونته سوری کودکی دو زبانه تربیت کرد؟

از فرزند خود تبعیت کنید:

مهم است که به کودک خود انتخاب دهید و او بر اساس دلیلی و در محدوده علاقه خود یکی را انتخاب کند. باید فعالیت ها و منابعی از هر دو زبان را در اختیار کودک دو زبانه قرار داد. بدین ترتیب او بسته به شخصی که قرار است با او بازی کند، همیشه منبع و فعالیتی برای انتخاب کردن دارد.

فرزند خود را مستقل پرورش دهید:

کودک چه در حال لباس پوشیدن باشد، یا غذا خوردن یا بازی کردن، در روش مونته سوری به کار به صورت مستقل از همان ابتدا تشویق می شود. از والدین خواسته می شود که اجازه دهند فرزندشان خودش کارهایش را انجام دهد. قبل از اینکه سریع به کمکشان بروید، صبر کنید و ببینید تا کجا می توانند پیشرفت کنند. تنها وقتی به کمک آنها بروید که از شما خواسته می شود.

تمایل آنها را به یادگیری فعال کنید:

آیا همه ما نمی خواهیم فرزندی داشته باشیم که عاشق یادگیری است؟ روش مونته سوری به دنبال همین هدف است. با ارائه فعالیت ها و مکالمات محرک، و تشویق کودکان، آن به یادگیری اشتیاق بیشتری پیدا می کنند. اگر فرزند دو زبانه شما از حرف زدن به زبان مادری شما اجتناب می کند، فعالیتی را به او پیشنهاد دهید که از انجام آن لذت می برد. از وادار کردن آنها به کاری که مایل به انجام آن نیستند اجتناب کنید. در عوض با ارائه فعالیت های جذاب، او را به مسیری هدایت کنید که هدف هر دو شما برآورده شود.

مشاهده کنید:

فعالیت های او را از دور نظاره کنید، اما اجازه دهید خودش کار را تکمیل کند. در زمان معرفی یک فعالیت جدید، نحوه انجام کار را به او آموزش دهید، کنار بروید و اجازه دهید خودش آن را ادامه دهد.

ارتباط داشته باشید:

ارتباط یافتن مهم ترین عنصر در آموزش کودک است. نحوه حرف زدن شما حتی از آن هم مهم تر است. برای کودک دو زبانه ای که در حال یادگیری دو زبان به صورت هم زمان است، اغلب ارتباط نیاز به توجه ویژه ای دارد. به جای دستور دادن، به او انتخاب بدهید. به یاد داشته باشید که کودکان با نمونه برداری یاد می گیرند. نحوه حرف زدن شما، همان شیوه ای است که دوست دارید فرزندتان با دیگران حرف بزند.

محیط را آماده کنید:

یک محیط تمیز، آماده و مرتب تضمین می کند که فرزندتان می تواند از محرک ها برای پرورش خلاقیت خود استفاده کند. محیط باید امن باشد و به کودک توان اکتشاف به صورت مستقل را بدهد. کودک باید اسباب بازی و فعالیت هایی در اطراف خود داشته باشد که به او امکان تمرکز و پرورش قوه تخیل را بدهد. به جای خرید اسباب بازی های پرسر و صدای پلاستیکی که حواس او را پرت می کنند، به او اسباب بازی هایی بدهید که نیازمند کار با دست، ساختن، مرتب کردن و چیدن است.

با اغلب اسباب بازی می توان به هر زبانی بازی کرد. اما اگر فرزند شما به قدری بزرگ شده است که می تواند بخواند و بنویسد باید برای فعال کردن این توانایی اسباب بازی های جدایی برای هر زبان داشته باشید.

تنها در صورتی به او کمک کنید که از شما خواسته شود:

فعالیت به صورت مستقل و تکمیل کارها توسط کودک اهمیت زیادی در روش مونته سوری دارد. اگر فرزند دو زبانه شما در حین حرف زدن کلمه ای را فراموش کرده یا در حین خواندن متن بر سر تلفظ کلمه ای مانده است، صبر کنید تا تلاش خود را بکند، به حافظه و دانش خود رجوع کند. به جای اینکه سریعا کلمه را برای او بگویید، اجازه دهید خودش بر روی آن کار کند.

منبع

bilingualkidspot

, ,
Share:

دیدگاه‌ها

One Comment

  • با سلام
    اینجانب کتایون باقری تمایل به گذرادند دوره و اخذ مدرک جهت کار را دلرم لطفا راهنمایی بفرمایید
    با سپاس

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *