رشد زبانی کودک: شواهد علمی از ارتباط آن با چرت کوتاه نیم روزی

اگر جز والدینی هستید که به خواب بعد از ظهر کودک اهمیت زیادی می دهید، خبر خوبی برای شما داریم. تحقیقات نشان می دهند که چرت میان روز به رشد زبانی کودک کمک می کند.

شواهد مطالعاتی ارتباط رشد زبانی کودک با خواب کافی:

مطالعه جدید انجام گرفته در دانشگاه آریزونا، نشان می دهد که درک زبانی کودکان سه ساله ای که پس از یادگیری افعال جدید چرت کوتاهی می زنند، در آزمون انجام گرفته در 24 ساعت بعد بهتر از کودکانی است که از این خواب بی بهره بوده اند.

محقق این تحقیق، میشل سندووال، عنوان می کند که بهتر است والدین به خواب بعد از ظهر کودک خود اهمیت بیشتری بدهند، حتی اگر کودک به نحو دیگری فکر می کند. این محققان بر این باورند که «خواب موج آرام» مسئول مزایای رشد زبانی کودک در پی چرت نیم روز است.

خواب موج آرام:

شواهد زیادی وجود دارد که مراحل مختلف خواب به تثبیت حافظه کمک می کنند و یکی از مراحل بسیار مهم آن، خواب موج آرام است که یکی از عمیق ترین اشکال خواب است. ربکا گومز دانشیار دانشگاه آریزونا اظهار می کند که: آن چه واقعا در مورد این مرحله مهم است این است که اساسا مغز در حال پخش مجدد خاطرات در طول خواب است. بنابراین آن دسته از ریتم های مغز که در طول خواب موج آرام و دیگر مراحل خواب غیر REM رخ می دهد در واقع درحال فعال سازی مجدد الگوهای خاطرات و تقویت آنها هستند.

به طور کلی همه کودکان بعد از استراحت کافی بهتر تمرکز می کنند. اما همه می دانیم که هر یک از آنها عقیده خود را در مورد خواب بعد از ظهر دارند. نوزادان و کودکان نوپا بیشتر می خوابند. اما با ورود کودک به پیش دبستانی برخی از آنها حتی خواب نیم روز را نیز ترک می کنند. با این حال هر کودکی متفاوت است. برخی از آنها حتی با وجود خواب کامل نیم روز، شب هم خوب می خوابند. برخی دیگر با وجود نخوابیدن در روز برای خواب شب نیز مبارزه می کنند.

مقدار خواب کافی برای کودک:

برای بسیاری از والدین، وادار کردن کودک به خواب نیم روز می تواند به یک مبارزه واقعی تبدیل شود. از این رو ممکن است با خواندن این مقاله نگران رشد زبانی کودک خود شوید. باید بگوییم که بیش ازحد نگران نباشید. زیرا در تحقیقات ثابت شده است که این مقدار کل زمان خواب است که بر رشد زبانی کودک و به طور کلی یادگیری او تاثیر دارد.

کودکان پیش دبستانی باید 10 تا 12 ساعت خواب در یک دوره 24 ساعته داشته باشند. این ده ساعت می تواند تماما در شب رخ دهد یا مقداری از آن در طول روز تقسیم شود. بنابراین، اگر کودک مبارز شما در طول شب خواب کافی دارد، جای نگرانی نیست. اما اگر کودک دیر می خوابد یا زود بیدار می شود، پیشنهاد می شود به او فرصتی برای چرت زدن بدهید. هنگامی که کودک به خوبی استراحت کند، بهتر نیز فرا می گیرد. زمانی که خواب کودک کافی نیست، این امر می تواند عواقب طولانی مدتی بر وی داشته باشد.

باتوجه به توصیه های ذکر شده، آیا کودک دو زبانه شما خواب کافی دارد؟

منبع

bilingualkidspot

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *