انتخاب مدرسه یا مهدکودک برای کودکان مهاجر: دو زبانه یا تک زبانه؟

اگر با نوپا یا خردسالی مهاجرت کرده باشید، متوجه می شوید که انطباق آنها با شرایط بسیار راحت تر از نوجوانان و کودکان است. و البته این امر امتیازی هم برای شما به شمار می رود. به واسطه آنها سریع تر دوست یابی می کنید و سریع تر در جامعه وارد می شوید. خردسالان به راحتی یخ رابطه ها را می شکنند و باعث تلطیف فضا می شوند. انتخاب مدرسه یا مهدکودک برای کودکان مهاجر می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، اما خوبیش این است که خیلی سریع با شرایط کنار می آیند. ثبت نام زودهنگام آنها در مهدکودک ها می تواند آنها را سریع تر با سیستم آموزشی و زبان کشور جدید آشنا کند. انتخاب های اجتماعی و آموزشی در سال های اولیه رشد کودک درست به اندازه سایر مراحل زندگی وی اهمیت دارد. فراموش نکنید که مبنای استقلال، تمایل به یادگیری و اعتماد به نفس در این سال ها شکل می گیرد.

تفاوت در قوانین آموزشی در کشورها:

مدارس، مراکز نگهداری از بچه ها و مهدکودک ها قوانین مربوط به خود را در هر کشوری دارند. بنابراین تحقیق و تفحص از سوی والدین در انتخاب مدرسه یا مهدکودک برای کودکان مهاجر اهمیت زیادی دارد. برای مثال در اغلب کشورها آموزش اجباری قبل از 6 یا 7 سالگی شروع نمی شود و مهدکودک ها بر مبنای بازی آموزش می دهند. در این صورت کودک 5 ساله ای که از انگلستان به کشورهایی با این سیستم مهاجرت کند، احساس پس رفت می کند. زیرا وی از قبل آموزش اجباری را آغاز کرده است، احساس بزرگ شدن داشته و حالا باید مجددا به مهدکودک برگردد. این گونه تفاوت ها را در یابید و سعی کنید به کودک خود کمک کنید.

نحوه انتخاب مدرسه یا مهدکودک برای کودکان مهاجر:

ترجیحا قبل از عزیمت در مورد قوانین مدارس کشور مقصد خود تحقیق کنید. بعد از تصمیم گیری در مورد ثبت نام فرزند خود در مدرسه و یا مهدکودک به مراکز نزدیک محل زندگی خود سر بزنید و با پرسنل، قوانین، روش ها، امکانات، و ساختار فعالیت روزانه بچه ها آشنا شوید. برخی دیگر از روش های آشنایی با مراکز عبارتند از:

  • به جای اینکه بروشور آن مرکز را بخوانید با پرسنل حرف بزنید.
  • سعی کنید مرکزی در نزدیکی محل زندگی خود انتخاب کنید که با کمی پیاده روی دسترسی به آن امکان پذیر است. زیرا هوای پاک و تازه صبح به افزایش قدرت تمرکز کودک کمک می کند.
  • فضای بیرونی مرکز را بررسی کنید و در مورد مقدار ساعتی که بچه ها در فضای باز هستند و سرانه متر مربع به ازای هر دانش آموز سوال کنید.
  • در مورد دو زبانه بودن مرکز سوال کنید.
  • از سایر والدینی که در آن نزدیکی زندگی می کنند سوال کنید. خجالت نکشید. شاد بودن حق شما و فرزندتان است.

مزایای انتخاب مهدکودک یا مدرسه تک زبانه:

با اینکه بسیار به شما توصیه می شود که زبان مادری خود را به فرزندتان آموزش دهید، در این مورد خاص بهتر است فرزندتان را در مرکزی ثبت نام کنید که به زبان جامعه فعلی تکلم می کنند. در سال های ابتدایی رشد زبانی و شخصیتی کودک در جامعه مهاجر بهتر است وی را در مراکزی تک زبانه ثبت نام کنید. این امر برای توسعه مهارت های زبانی وی بسیار مفید است.

از آنجا که سرعت اکتساب زبان در بچه های کوچک بسیار بالاست، آنها به سرعت زبان کشور مقصد را فرامی گیرند. محققین ثابت کرده اند که با افزایش سن سرعت یادگیری کندتر می شود، بنابراین خردسالان در یادگیری زبان دشواری کمتری را تجربه می کنند. ثبت نام آنها در مدارس تک زبانه به توسعه سریع این مهارت کمک بیشتری می کند. این امر به خصوص در مورد خانواده هایی که صرفا برای چند سال محدود مهاجرت کرده اند و قرار است در نهایت به کشور خود بازگردند اهمیت بیشتری دارد. کودک می تواند در این مراکز زبان را به سرعت و بدون دشواری فرا بگیرد.

در عین حال، شما و همسرتان نیز می توانید در خانه با او به زبان مادری تکلم کنید و پایه زبان مادری کودک خود را همچنان مستحکم حفظ کنید. در صورتی که کودک در دو محل متفاوت با دو زبان متفاوت رو به رو شود و قانون استفاده از زبان در هر دو مکان حفظ شود، کودک مقاومت کمتری در برابر زبان ها خواهد داشت و به مهارت های زبانی خود می افزاید.

ماندن در خانه؟

برخی از والدین از فرستادن کودک خود به مهدکودک ناراضی هستند. به خصوص خانواده هایی که یکی از والدین در خانه است و قرار نیست برای همیشه در کشور خارجی بمانند، تمایلی به فرستادن  فرزند نوپا یا خردسال خود به مهدکودک ندارند. جدا از اینکه آموزش در خانه در برخی از کشورها غیرقانونی است، به یاد داشته باشید که فرزند شما به دوست هم سن و سال و وارد شدن در اجتماع نیاز دارد. از سوی دیگر مزایای دو زبانه شدن به قدری زیاد است که چند ساعت دوری از فرزند دلبندتان در کشوری غریب ارزش آن را دارد.

مهمترین چیزی که در مهاجرت باید به یاد داشته باشید این است که فرزندتان برای انطابق با شرایط به تشویق و حمایت شما نیاز دارد. انتخاب مدرسه یا مهدکودک برای کودکان مهاجر اهمیت زیادی دارد. برای برخی از کودکان جدا شدن از محیط قبلی دشوار است. این مشکل با وارد شدن به محیطی جدید و غریب ممکن است تشدید شود. در صورتی که پس از چند ماه فرزندتان هنوز هم با مهدکودک یا مدرسه خود ارتباط برقرار نکرده است، بهتر است به فکر تغییر محل آن یا مشورت گرفتن از متخصصین تربیت کودک باشید.

منبع

expatchild

, ,
Share:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

Your email address will not be published. Required fields are marked *